Restauratie Veldoven aan de Winkelstegge kan van start gaan

De veldoven van Mevr. Obbink- Tenkink aan de Winkelstegge in het Woold te Winterswijk kan gerestaureerd gaan worden. Recent is het laatste gat in de begroting gedekt. Hopelijk kunnen de werkzaamheden nog dit jaar van start gaan.

Vroeger werd daar een veldoven gemaakt waar leem in de grond zat, om ter plekke stenen of plavuizen te kunnen bakken. De veldovens zijn bijna allemaal verdwenen. In het Woold is, uiterlijk vrijwel onherkenbaar, nog een rest van een veldoven aanwezig. De eigenaresse heeft al enkele jaren geleden een plan ontwikkeld met mevr. N. Welle van Bureau Landweer waarbij de resten van de veldoven nader archeologisch onderzocht zullen worden. In deze oven zijn de laatst gebakken producten nog aanwezig. Er zal in de oorspronkelijke omgeving worden uitgelegd hoe het stenen bakken in de veldoven vroeger functioneerde. De nabij gelegen leemput zal worden opgeschoond. Tevens zullen twee kapschuren in de directe omgeving worden opgeknapt.

In het verleden hebben de Provincie Gelderland en de Gemeente Winterswijk al een bijdrage toegezegd. Onlangs hebben ook het Prins Bernhard Cultuurfonds, het Roelvinkfonds, Stichting WCL Winterswijk en als laatste het Baron en Baronesse van Hemert tot Dingshof-Coldeweij Fonds (SBNL) Stichting Erfgoed & Nationaal Landschap Winterswijk heeft voor de eigenaresse de ontbrekende fondsen geworven. De eigenaresse stelt zelf ook een flinke bijdrage beschikbaar, want “mijn oom Bernhard van ’t Lintum was er al zuinig op dus nu ben ik blij dit gemeentelijk monument te kunnen behouden”. Hiermee wordt een bijna volledig verdwenen spoor industrieel erfgoed opnieuw zichtbaar gemaakt en behouden voor de toekomst.