Oehoe -afscherming bij de Steengroeve

Toen in 2010 de eerste theatervoorstelling in de Steengroeve werd voorbereid maakte de Oehoe Werkgroep Nederland bezwaar tegen de evenementenvergunning. De publiekstroom kwam te dicht langs het leefgebied van de Oehoe en zou deze mogelijk kunnen verstoren.
De Stichting Steengroeve Theater heeft in 2010 een andere route voor het publiek gemaakt en tijdens de voorstelling geluidsonderzoek laten plaatsvinden en met die resultaten zijn alle partijen ( Sibelco, Staatsbosbeheer, Oehoe Werkgroep Nederland en de Stichting Steengroeve Theater) op zoek gegaan naar een geschikte oplossing. Met hulp van Marloes Bijlsma van de Dienst Landelijk Gebied (DLG) is een mooi ontwerp ontstaan waar alle partijen zich in konden vinden.

De Stichting Erfgoed heeft de coordinatie van het project opgepakt en een bijdrage van het Roelvink Fonds voor het project verkregen. In november 2012 is het project gerealiseerd . Kort na realisatie is er een nieuw Oehoe koppel rond het nest waar genomen. Beelden zijn te zien op www.beleefdelente.nl en op www.volgdeoehoe.nl.

Op de laatste site zijn ook beelden van de Oehoe afscherming te zien onder “Veranderingen bij de steengroeve”. In maart 2013 hebben vrijwilligers van het Steengroeve Theater de aanplant in de wal gepoot.