Rondleidingen door het BOS-project

Een rondleiding door het prachtige natuurgebied met zijn unieke cultuurhistorische parels onder leiding van een gids: een unieke ervaring! Sinds het voorjaar van 2012 staat er een extra groot team van gidsen voor u klaar.

Inleiding

Winterswijk is een groot landschappelijk gebied dat is aangewezen als Nationaal Landschap. Tegen de dorpskern van Winterswijk verbindt de Boven Slinge, een ecologisch hoogwaardige beek, als een blauw snoer prachtige cultuurhistorische parels aan elkaar in het aantrekkelijke kleinschalige coulisselandschap.

Het gebied vertelt het verhaal van de oude en nieuwe bedrijvigheid van deze streek.  Het water is daarbij in alle tijden het belangrijkste middel geweest in de ontwikkeling van de waardevolle natuur, ter ondersteuning van industriële activiteiten of gewoon als recreatieve bron van plezier en vermaak. Beleef dit prachtige BOS-gebied en laat u verrassen!

De rondleiding

Wij hebben een team van enthousiaste en deskundige gidsen voor u klaar staan die graag met u op pad gaan. U kunt kiezen voor een wandel- of fietstocht. Onderweg ontdekt u de vele wetenswaardigheden die het gebied rijk is en de omgeving met de prachtige cultuurhistorie zal u doen verbazen.

U kunt het hele jaar door onder leiding van een gids een rondleiding maken. De kosten bedragen 50 euro per groep van maximaal 20 deelnemers. Dit bedrag is inclusief 10 leerzame en leuke brochures. Uiteraard zijn extra brochures en gidsen tegen een vergoeding beschikbaar. Daarnaast kunt u ook nog extra programmaonderdelen toevoegen.

U kunt kiezen voor alleen een rondleiding, maar wij hebben ook hele interessante uitbreidingsmogelijkheden van uw tocht door het BOS-gebied. Natuurlijk ook heel leuk als uitstapje voor bijvoorbeeld een vereniging, buurtfeest of familiefeest.

• Een heerlijke nostalgische bustocht in een oude GTW bus of T –Ford door het Winterswijkse buitengebied.
  • Een rondleiding in Berenschot’s Watermolen, een uit 1652 stammende waterkorenmolen die prachtig is gerestaureerd en nog steeds volop draaiend is.
  • Een bezoekje aan het Spoorwegmuseum in het Gols Station, waar u kunt terugblikken op het dagelijks leven rond het openbaar vervoer van de jaren ’30.
  • Op pad met Natuurmonumenten, met uiteraard een bezoekje aan hun eigendommen in het BOS-gebied.
  • Een rondleiding door de prachtige en historisch interessante privé tuin van een Landgoedeigenaar.
  • Op pad met Waterschap Rijn en IJssel, maak kennis met het waterbeheer in het BOS-gebied.
  • De dubbele watermolen ‘Den Helder’, ook wel bekend als de Olliemölle, heeft een rijke historie. Wij nemen u in onze rondleiding graag mee terug naar het jaar 1303.
  • De Scholtenboeren hebben een rijke historie in het gebied en vormden de verbindende schakel tussen grondbezitters en horige boeren. Maak kennis met de glorietijden van de scholten.
  • Bedrijvenlandgoed Slinge, een uniek groen werklandschap. Wij vertellen u graag meer over de innovatieve ambitie in dit prachtige landschap.
  • De Italiaanse schilder Armati heeft enige tijd in het gebied gewoond en prachtige schilderijen gemaakt. Wij kunnen een presentatie over zijn avonturen voor u verzorgen.

Binnen het BOS-gebied zijn drie aantrekkelijke horecagelegenheden met elk een heel eigen sfeer en menukaart. Graag geven wij u de gelegenheid om na het heerlijke buiten zijn uw dorst te lessen of van een welverdiende maaltijd te genieten.

De Strandlodge, Badweg 4

Verrassend door de bijzondere gerechten, het hippe loungegedeelte en het buitenterras met uitzicht op het Strandbad.

Gasterij de Gulle Waard, Mr. ten Houtenlaan 4

Bourgondisch op z’n Vlaams genieten van het palet in geur, kleur en smaak.

Berenschot’s Watermolen, Wooldseweg 74

In of bij dit eeuwenoud monument kunt u heerlijk eten en drinken op het terras of tussen de bewegende kamwielen van de watermolen. Voor informatie en reserveringen verzoeken wij u contact op te nemen met de Stichting Erfgoed & Nationaal Landschap Winterswijk

06 – 53 74 12 51

E  dirkwillink@stichtingerfgoed-nlw.nl