Gidsen voor de Steengroeve gezocht!

Februari 2019

In het verleden heeft 100% Winterswijk in samenwerking met de Stichting Erfgoed & Nationaal Landschap Winterswijk zeer regelmatig rondleidingen verzorgd in- en om de Steengroeve. In 2016 zijn deze door het verscherpte veiligheidsbeleid van Sibelco gestopt.

Maar nu zijn alle afspraken herzien en kunnen we vanaf 1 april 2019 opnieuw starten!

Het is de bedoeling een team van gidsen te formeren en deze vooraf op te leiden tot “Steengroeve gids”. De opleiding zal waarschijnlijk twee dagdelen (avonden) beslaan en bestaan uit meerdere onderdelen zoals bijvoorbeeld geologie, veiligheid , ontwikkelingen binnen de Steengroeve Convenant en de historische ontwikkeling van het Nationaal Landschap Winterswijk. Deelname aan deze cursus is voor gidsen natuurlijk gratis en zal in februari/maart gaan plaats vinden.

Het team van gidsen verdeelt samen alle rondleidingen, die op woensdagmiddag om 17.00 uur en op zaterdagmiddag 14.00 uur plaats zullen gaan vinden, van het hele zomerseizoen. Per gids moet je rekenen op circa 5 – 10 rondleidingen per seizoen elk gedurende ongeveer twee uur. De verwachting is dat we daarna in de “wintermaanden” november tot en met maart maar een beperkt aantal rondleidingen zullen doen. We hopen nu continuïteit te kunnen bieden qua rondleidingen tot en met de opening van het Bezoekerscentrum bij de groeve.

Belangstellenden kunnen zich aanmelden bij dirkwillink@stichtingerfgoed-nlw.nl of via 06- 53741251.